برگزاری پیش نشست پنجم همایش ملی حاشیه نشینی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

۱۰ آبان ۱۴۰۴ | ۱۱:۲۹ کد : ۳۸۸۵۱ اخبار
تعداد بازدید:۷۹
سه‎شنبه مورخ ۶ آبان ۱۴۰۴ پیش‎نشست پنجم همایش ملی حاشیه‎نشینی در محل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با حضور رئیس همایش ملی حاشیه‎نشینی دکتر حفیظ الله فولادی و اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. در این نشست دکتر محمد حسنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به ارائه مقاله خود با عنوان «حاشیه‎نشینی آموزشی» پرداخت.
برگزاری پیش نشست پنجم همایش ملی حاشیه نشینی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

سه‎شنبه مورخ 6 آبان 1404 پیش‎نشست پنجم همایش ملی حاشیه‎نشینی در محل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با حضور رئیس همایش ملی حاشیه‎نشینی دکتر حفیظ الله فولادی و اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد. در این نشست دکتر محمد حسنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به ارائه مقاله خود با عنوان «حاشیه‎نشینی آموزشی» پرداخت. 

دکتر فولادی، رئیس همایش ملی حاشیه‎نشینی، در ابتدای این جلسه به معرفی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سوابق فعالیت‎های میدانی مرتبط با حاشیه‎نشینی و واگذاری ماموریت ملی ساماندهی مسائل فرهنگی اجتماعی حاشیه نشینی کلانشهرها به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سپس به موضوع برگزاری همایش ملی حاشیه‎نشینی از منظر علوم انسانی و اسلامی پرداخت. ایشان این نشست را پنجمین پیش نشست همایش ملی ذکرشده معرفی و از رئیس و اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بخصوص دکتر حسنی، ارائه کننده محترم مقاله «حاشیه‎نشینی آموزشی» تشکر نمود.
در ادامه دکتر حسنی به ارائه مقاله خود پرداخت. ایشان در ابتدای مقاله به مفهوم عدالت اجتماعی پرداخته و گفتند: عدالت اجتماعی یک دغدغه ملی و ریشه دار در جامعه ما محسوب میشود لذا نمی توانیم به بحث عدالت بی توجه باشیم. مخصوصا که عدالت یک مفهوم پیچیده است و نیازمند تبیین نظری در حوزه های مختلف، از علوم سیاسی گرفته تا علوم اجتماعی و اخلاق است. ایشان سپس به انواع عدالت از جمله عدالت توزیعی، رویه‎ای و کیفری و غیره اشاره کردند و افزودند آنچه مد نظر ماست عدالت توزیعی است. 
دکتر حسنی در ادامه مباحث خود به مفهوم تربیت مدرسه‎ای و رسمی پرداختند که شامل همه مراحل آموزش از مدرسه تا دانشگاه از 6 سالگی تا 18 سالگی را شامل می شود. وی تاکید کردند؛ طبق گزارش یک موسسه تحقیقاتی معتبر در انگلیس، تربیت مدرسه‎ای بزرگترین برابری ساز جامعه است. تحقیقات می گوید هرجا مدرسه بصورت کیفی گسترش می‎یابد، نابرابری‎ها نیز کاهش می‌یابد. 
دکتر حسنی اذعان نمودند در کشور ما بی عدالتی آموزشی وجود دارد. البته بی عدالتی آموزشی معضلی جهانی است و همه کشورها حتی کشورهای پیشرفته به آن دچارند. 
ایشان بر برابریآموزشی تاکید کرده و گفتند: افراد، فارغ از قوم و نژاد و محل سکونت و غیره و تنها بر اساس کرامت انسانی خود باید از آموزش برابر برخوردار باشند. 
دکتر حسنی در پایان مباحث خود راهکارهای مقابله با حاشیه نشینی آموزشی را به شرح ذیل مطرح کرد:
1.    طراحی محتوای درسی منعطف و چندفرهنگی؛
2.    طراحی برنامه مدرسه دوست‎دار خانواده برای تقویت ارتباط خانه و مدرسه؛
3.    طراحی و اجرای برنامه های آموزشی جبرانی و توانمندساز؛
4.    برگزاری دوره‎های کوتاه‏مدت پیش‎دبستانی در مناطق محروم؛ 
5.    طراحی و تدوین و اجرای آموزش مهارت‎های زندگی مدرسه‎ای برای دانش‎آموزان حاشیه‎نشین؛
6.    طراحی و تدوین نسخه فشرده برنامه درسی برای کودکان کار؛
7.    آموزش چندزبانه برای مناطق چندزبانه.
دکتر حسنی تشکیل صندوق حمایت از آموزش کودکان کار و خانواده های کم برخوردار را نیز یکی از راههای برقراری عدالت آموزشی معرفی کرد.
در ادامه تنی چند از حاضران در جلسه، نقطه نظرات خود را مطرح نمودند.  

 

آخرین ویرایش۱۱ آبان ۱۴۰۴